Reportáž o DUP 2001

Na úvod je nutno se pochválit, protože to za nás nikdo na těchto stránkách neudělá. Letošní "pípa" se nám opravdu vydařila, padlo hned několik rekordů a stalo se pár kuriozit.
Za všechny:
1/ soutěž byla první v třetím tisíciletí
2/ na trati se stala jedna nezaviněná bouračka soutěžního vozidla s domorodcem
3/ v cíli se vypilo rekordní množství piva /18 sudů/
4/ vyhlášení proběhlo před půlnocí (22.35 hod)
5/ závěrečná jízda zručnosti se jela na nezpevněném povrchu a velice se líbila
6/ výsledkové listiny byly k dispozici pro všechny posádky při předávání cen

Při kontrolním sjíždění trati ve čtvrtek 24.května jsme zjistili, že v místě parkoviště soutěžních vozidel parkují plynaři a bylo jasné, že tu budou i v sobotu. Protože už nebyla možnost informovat přihlášené posádky, nechali jsme to tak, jak to bylo popsáno v propozicích s tím, že se auta zaparkují na přilehlých komunikacích.
Z parkoviště /tradičně na Roztylském náměstí/ se jednotlivé posádky v sobotu ráno přesunuly pěšky do blízké sokolovny na přejímku, rozpravu a technickou přejímku konzumentů. Přejímka proběhla, myslím, bez problémů - za to patří dík především osádce pořadatelského vozu č.2 a 3 Marku Bedřichovi, Blance Vithousové a Aleši Lindovi. Rozprava s jezdci se nám trošičku posunula - asi tak o 13 minut - ale stihli jsme jí, ačkoliv - tak jako tradičně - opět několik posádek nedávalo pozor a někteří /hlavně vzadu/ špatně slyšeli. Víc křičet jsem už opravdu nemohl, budou si muset příště stoupnout víc dopředu. Po technické přejímce konzumentů - kontrolním vypití stanoveného množství Fernetu Citrus - jsme se všichni (mimo pořadatelů, kteří zajišťovali trať), přesunuli zpět na náměstí, kde v 9.10 hod odstartovalo první vozidlo do 120 kilometrů dlouhé čtyřetapové orientační jízdy proložené pěšími etapami a průjezdními a konzumačními kontrolami. Předpokládali jsme, že se posádky zapotí již v první etapě, ale opak byl pravdou, prakticky všichni absolvovali první etapu /53 km/, která končila v Mstěticích až s hodinovou rezervou a většina s minimálním zatížením trestnými body…V této etapě čekala posádky první průjezdní kontrola hned na parkovišti v Libuši, kde se jela velice krátká a rychlá první jízda zručnosti. Poté následovalo několik "opisovacích" kontrol / např. spočítejte vypínače na požární zbrojnici nebo kdo je původním majitelem řeznictví nalevo/, jedna "konzumační" kontrola v nedalekém hostinci a potom už první vložený pěší závod / Memoriál Alexeje Meresjeva 1.část/ na zříceninu hradu Zbořený Kostelec. Na zbývajících asi dvaceti kilometrech trati první etapy soutěžící čekalo opět několik opisovacích kontrol - jako např. z čeho se zde /v obci Neveklov/ vyrábějí zrcadla ? nevěřili byste- ze dřeva! V cíli první etapy, jak jsem již uvedl - ve Mstěticích - bylo husto jako o pouti, protože se tam sjelo prakticky všech 31 posádek a parkovalo se před časovou kontrolou jak to šlo…
Se zdržením cca 1 - 2 minuty oproti harmonogramu odstartovaly posádky opět v jednominutových intervalech do druhé etapy, která oproti první etapě měřila pouze 17 kilometrů. A tady se poprvé rozhodovalo. S výjimkou dvou posádek ostatní minuly průjezdní kontrolu s pořadatelem, takže začaly lítat první rozhodující trestné body. V této etapě nebyly žádné konzumační kontroly /pouze v té již zmíněné - s pořadatelem/ a posádky měly za úkol opisovat písmena z panelů umístěných po pravé straně vozovky chronologicky tak, jak je vedl po trati soutěže itinerář /popis tratě/. To byste nevěřili, co ten, kdo při rozpravě s jezdci neposlouchá, dokáže do svého jízdního výkazu napsat. S nástrahami druhé etapy se nejlépe vyrovnala posádka startovní číslo 931 Soukupová-Drozdová a v průběžném pořadí po dvou etapách vedla startovní pole.
V cíli druhé etapy čekal posádky soutěžní úkol - ochutnávka ze 4 druhů alkoholu /dal by se nazvat "řekni mi co piješ, a já ti řeknu jakej jsi ochlasta/. Uzavřené kelímky mátly i poměrně zkušené konzumenty, takže se zhusta stávalo, že na otázku pořadatele "Co to je?", odpovídali "Fernet, Fernet, Fernet…" přestože se jednalo o peprmintku…, prostě únava byla znát i na té části posádky, která sedávala na zadních sedadlech. Poté měly posádky polední pauzu na oběd. Přestože jsme byli dohodnuti s obsluhou místní restaurace na náměstí na tom, že bude tuto sobotu po poledni větší zájem o obědy, nastalou situaci nezvládli / a jak jsem se z doslechu dozvěděl, ani se nesnažili…/. Tímto se omlouvám všem zúčastněným, původně se mělo obědvat v jiném městě, ale hostinský musel nastoupit do lázní, takže ten oběd dopadl tak, jak dopadl.

Do třetí etapy se začalo startovat, tuším, něco po jedné hodině. Měřila jen 15 kilometrů a končila opět v Mstěticích. Prozatím vedoucí posádka tuto třetí etapu / zřejmě jako důsledek nevydařeného oběda / zajela velice špatně, nasbírala 530 trestných bodů za průjezdní kontroly a propadla se hluboko do startovního pole někam až k 25. místu. Jejich místo zaujala posádka startovní číslo 69 Hamar - Borovan a své prvenství udržela až do cíle.
Tato etapa se jela podle velice podobných popisů tratě jako druhá etapa a mnohé posádky se při řešení map v mnohém oproti druhé etapě zlepšily. Bylo to znát především na penalizacích za neprojeté průjezdní kontroly, které byly mnohem menší. Stínem třetí etapy byla těsně po startu nezaviněná nehoda posádky startovní číslo 66 Kaclík - Klásek, kteří vjeli nic netuše /chyběla značka STOP/ na hlavní silnici v okamžiku, kdy přijíždělo vozidlo místního domorodce. Nikomu se naštěstí nic nestalo, ale soutěžní auto bylo nepojízdné a posádka musela vzdát.
Čtvrtá etapa vedla posádky již do cíle soutěže, na Slapskou přehradu do rekreačního střediska Častoboř. Přestože nebyla zdaleka nejdelší, pouze 33 kilometrů, nebyla nejlehčí. Posádky čekaly 4 konzumace, opisovací kontroly a pěší závod /memoriál Alexeje Meresjeva 2.část/ po rodišti hudebního skladatele Josefa Suka, kde autor trati - Marek Bedřich "vymetl" s posádkami i místní hřbitov tak, že večer někteří tvrdili, že letos byl "Meresjev" obzvlášť morbidní... Dále je čekal test /ne/znalostí, rozjezd do kopce bez použití ruční brzdy, pátrání po detektivu Poirotovi, motačka po obci Chlum, dva vložené itineráře /na které mnozí - k velké radosti autora - jaksi pozapomněli / a mnoho kilometrů po úzkých asfaltkách Sedlčanska.
Trať jsme zkrátili o 5 posledních nebezpečných kilometrů a posunuli jsme cíl na parkoviště U křížku za Nalžovským Podhájím. Takovým posledním zpestřením bylo to, že ve stejnou dobu jako my tam končila ještě jedna úplně cizí automobilová orientační soutěž.
Posledních pět kilometrů do rekreačního střediska se jelo podle přejezdového itineráře a některé posádky jakoby si chtěly ještě "zakufrovat", málem se ubytovaly ve vedlejším kempu. Všem posádkám patří dík, že dodržely instrukce a zaparkovaly uvnitř rekreačního střediska, takže jsme mohli po 17. hodině začít stavět trasu druhé /mnohem větší/ jízdy zručnosti na sousední louce. Nejprve jsme museli v metrové trávě vyjezdit tunely, aby posádky věděly kudy mají jet. Společně s jízdou mezi kužely, střelbou ze vzduchovky a třemi dojezdy na přesnost - to vše samozřejmě na čas - se tato jízda zručnosti /nazvaná SAFARI/ hluboko vepsala do historie Dobře utajených píp. Nevěřili byste jak tráva klouže… Startovalo se na prsty s motorem vchodu jako do rychlostní zkoušky, potom rychlá pasáž travnatým tunelem kolem jednoho kužele asi 200 metrů, doraz na přesnost popředu, couvnutí, doraz pozadu, popojetí do zóny střelby, střelba spolujezdce na fotografii tygra, slalom popředu a zastavení na dorazu. Každoročně je závěrečná jízda zručnosti takovou tečkou za celodenní jízdou, letos, za mohutného povzbuzování diváky, se stala jasným vyvrcholením letošní "pípy"…
A potom už se jen počítaly výsledky , večeřelo se a už se jenom pilo…
A v půl jedenácté jsme vyhlásili výsledky, každý dostal cenu za umístění, i posádka číslo 66 jako největší smolaři a potom už se jen pilo a pilo až do třech do rána …

Děkuji všem pořadatelům, především Aleši Lindovi za výpočetní středisko a časovou kontrolu v Mstěticích, Markovi Bedřichovi a Blance Vithousové za jízdy zručnosti, rozjezd do kopce a cílovou časovku a dalším pořadatelům a jejich dětem, těm bezejmenným, kteří se ze všech sil starali o zdárný průběh akce a za to, že měli dobré nervy, a že to se mnou a s Pytlákem Říhou - ředitelem vydrželi až do neděle.

…Dobře utajená pípa 2001 skončila… Ať žije Dobře utajená pípa 2002 !!!

Jiří Donát, vedoucí tratě