Historie DUP

DUP, neboli Dobře Utajená Pípa, je amatérská automobilová orientační soutěž (AOS) určená pro dvou až n-členné posádky osobních automobilů (kde n je počet míst v automobilu, určených pro přepravu osob). Tehdy bylo na parkovišti pod Troskami ještě docela volno ...

DUP je pořádána asi od roku 85 (pokud se nepletu, v již dávno minulém století), původně pouze pro pár kamarádů, během let se po krátké odmlce stává poměrně masovou akcí. Rostoucí zájem ze strany soutěžících však každým rokem přináší stále obtížnější volbu cíle soutěže s dostatečnou ubytovací kapacitou pro všechny účastníky.

 

Jak to vlastně probíhá?
Soutěž se pořádá obvykle jako jednodenní, s celkovou délkou většinou do 150 km. Trať soutěže je rozdělena do několika etap, které posádky zdolávají podle itinerářů, které obdrží pro každou etapu těsně před svým startem. Itineráře jsou koncipovány tak, aby podle nich vozidla dojela do cíle etapy, ale aby to nebylo tak jednoduché, využívají i důmyslných "fíglů" k tomu, aby posádky zmátly. Za tyto drobné chyby v řešení správného průjezdu pak posádky dostávají trestné body, které jsou rozhodujícím kritériem ve výsledném hodnocení výsledků soutěže. V jednotlivých etapách musí posádky dodržet i časy příjezdů do časových kontrol, opisují údaje do jízdních výkazů, plní různé soutěžní úkoly a testy, také se účastní jízdy zručnosti. Pro zpestření bývají vloženy i pěší etapy (memoriál Alexeje Meresjeva), kontrolní kozumace alkoholických nápojů spolujezdci (nebo konzumenty) a jiné legrácky, vše je samozřejmě také bodováno. Některé z posádek již považují za tradici různé žertovné maskování svých vozů i sama sebe, což je samozřejmě také zpestřením celé akce, ale tento zvyk vznikl mezi účastníky tak nějak spontánně.

Snahou pořadatelů je vždy kvalitně připravená a zajímavá trať, v cíli zabezpečit cenově únosné zázemí se stravou, noclehem a samozřejmě pivem ....a..... a vo tom to je!


Toto je snad zatím nejstarší dochovaný snímek. Informace o něm se díky ústímu předávání z generace na generaci natolik rozešly, že existují dvě verze, které jsou naši historici schopni akceptovat:

- posádka po úspěšném splnění soutěžního úkolu "rozjezd do kopce" čeká na pochladnutí spojky, aby mohla pokračovat v další jízdě

- posádka čeká na konzumenta, než dopije v hostinci zrzouna, aby dostal razítko do výkazu

 

 

 


 

Propagace soutěže DUP v době, kdy ještě neexistoval internet, se dála různými, tehdy dostupnými prostředky. Mezi velmi oblíbené také patřilo i zasílání reklamních pohlednic. Zde vidíte pohlednici s idylickým motivem:

"Manželský pár řeší složitější situaci v itineráři a přitom zůstávají v harmonickém vztahu"

 

 

 


 

 

 

Další je tato pohlednice, která kromě reklamního účelu měla i výchovný charakter:

"Sportovci - během předsportovní činnosti sledujte i kvalitu zvukového projevu vašich motorů, můžete tak odhalit nejednu dosud skrytou hrozbu!"

 

 

 

 

Rok 1907- zásobovači slavnostního vyhlášení - bez komentáře

 

 

 

 

 

 

1924 - Vzhledem k malé kapacitě tehdejších soutěžních speciálů byli konzumenti nuceni chodit konzumovat pěšky. Během přesunů mezi konzumačními body pak po svých posádkách většinou jen smutně koukali.

 

 

 

 

 

Automobilky se tehdy předháněly, odkud bude soutěž startovat. Hromadné foto před budovou Daimler - Motoren - Gesellschaft.

Šipkou označen tehdejší ředitel soutěže Hans Joachim Riha.

 

 

 

 

Ročník
Rok
Umístění a posádka Vozidlo
x + 1.
1998
1. Holler - Šimák
2. Fuchs - Kultová
3. Cekota - Cekotová

BMW
FORD
VW

x + 2.
1999
1. Cekota - Cekotová
2. Malá - Štěrbová
3. Myška - Šimánek
VW
ŠKODA
TOYOTA
x + 3.
2000
1. Holler - Šimák
2. Havlík - Schovanec
3. Lebduška - Borovan
BMW
ŠKODA
ŠKODA
x + 4.
2001
1. Hamar - Borovan
2. Heřbolt - Zdražilová
3. Platil - Platilová
VW
ŠKODA
FORD
x + 5.
2002
1. Jankovec - Škopek
2. Vaněk - Šillerová
3. Bejvančický - Danko
SUBARU
ŠKODA
SEAT
x + 6.
2003
1. Koňák - Sýkora
2. Prajzlerová - Vlček
3. Lebduška - Borovan
RENAULT TWINGO
VW PASSAT
ŠKODA OCTAVIA
x + 7.
2004
1. Petrásek - Pšenička
2. Bejvančický - Danko
3. Hájek - Neklapilová
VW GOLF
SEAT CORDOBA
ŠKODA OCTAVIA
x + 8.
2005
1. Heřbolt - Jůza
2. Petrásek - Pšenička
3. Fabián - Stejskal
ŠKODA OCTAVIA
VW GOLF
OPEL CORSA
x + 9.
2006
1. Lenoch - Polívková
2. Prajzlerová - Vlček
3. Lenfeld - Šillerová
HONDA ACCORD
FORD MONDEO
FORD MONDEO
x + 10.
2007
1. Čada - Gemperle
2. Janda - Šillerová
3. Tůma - Skalická
FORD MONDEO
OPEL VECTRA
MAZDA 323
x + 11.
2008
1. Čada - Gemperle
2. Fuchs - Vlček
3. Ptáčník - Zedník
FORD MONDEO
BMW 525D
ŠKODA OCTAVIA
x + 12.
2009
1. Čanda - Hronová
2. Vizi - Novák
3. Kop - Lenfeld
CITROEN BX
TRABANT 601S COMBI DE LUXE
ŠKODA OCTAVIA
x + 13.
2010
1. Čada - Gemperle
2. Šimůnek - Tadrová
3. Holler - Šimák
FORD MONDEO
VOLVO 360
BMW
x + 14.
2011
1. Vizi - Novák
2. Maňoušek - Kroulík
3. Kovanda - Thér
TRABANT 601S COMBI DE LUXE
FIAT MAREA
CHEVROLET
x + 15.
2012
1. Douček - Novák
2. Lisá - Polišenský
3. Holler - Šimák
SUZUKI
RENAULT CLIO
VW GOLF
x + 16.
2013
1. Šeda - Pavlík
2. Hron - Hronová
3. Ptáčník - Ptáčníková
FORD GALAXY
RENAULT ESPACE
CITROEN C4 GRAND PICASSO

Motto: " Není důležité zvítězit, ale vyhrát ! " (Olda Hájek)