DUP je pořádána asi od roku 85 (pokud se nepletu, v již dávno minulém století), původně pouze pro pár kamarádů, během let se po krátké odmlce stává poměrně masovou akcí. Rostoucí zájem ze strany soutěžících však každým rokem přináší stále obtížnější volbu cíle soutěže s dostatečnou ubytovací kapacitou pro všechny účastníky.
Jak to vlastně probíhá?
Soutěž se pořádá obvykle jako jednodenní, s celkovou délkou většinou do 150 km. Trať soutěže je rozdělena do několika etap, které posádky zdolávají podle itinerářů, které obdrží pro každou etapu těsně před svým startem. Itineráře jsou koncipovány tak, aby podle nich vozidla dojela do cíle etapy, ale aby to nebylo tak jednoduché, využívají i důmyslných "fíglů" k tomu, aby posádky zmátly. Za tyto drobné chyby v řešení správného průjezdu pak posádky dostávají trestné body, které jsou rozhodujícím kritériem ve výsledném hodnocení výsledků soutěže. V jednotlivých etapách musí posádky dodržet i časy příjezdů do časových kontrol, opisují údaje do jízdních výkazů, plní různé soutěžní úkoly a testy, také se účastní jízdy zručnosti. Pro zpestření bývají vloženy i pěší etapy (memoriál Alexeje Meresjeva), kontrolní kozumace alkoholických nápojů spolujezdci (nebo konzumenty) a jiné legrácky, vše je samozřejmě také bodováno. Některé z posádek již považují za tradici různé žertovné maskování svých vozů i sama sebe, což je samozřejmě také zpestřením celé akce, ale tento zvyk vznikl mezi účastníky tak nějak spontánně.
Snahou pořadatelů je vždy kvalitně připravená a zajímavá trať, v cíli zabezpečit cenově únosné zázemí se stravou, noclehem a samozřejmě pivem ....a..... a vo tom to je!
Toto je snad zatím nejstarší dochovaný snímek. Informace o něm se díky ústímu předávání z generace na generaci natolik rozešly, že existují dvě verze, které jsou naši historici schopni akceptovat:
- posádka po úspěšném splnění soutěžního úkolu "rozjezd do kopce" čeká na pochladnutí spojky, aby mohla pokračovat v další jízdě
- posádka čeká na konzumenta, než dopije v hostinci zrzouna, aby dostal razítko do výkazu
Propagace soutěže DUP v době, kdy ještě neexistoval internet, se dála různými, tehdy dostupnými prostředky. Mezi velmi oblíbené také patřilo i zasílání reklamních pohlednic. Zde vidíte pohlednici s idylickým motivem:
"Manželský pár řeší složitější situaci v itineráři a přitom zůstávají v harmonickém vztahu"
Další je tato pohlednice, která kromě reklamního účelu měla i výchovný charakter:
"Sportovci - během předsportovní činnosti sledujte i kvalitu zvukového projevu vašich motorů, můžete tak odhalit nejednu dosud skrytou hrozbu!"
Rok 1907- zásobovači slavnostního vyhlášení - bez komentáře
1924 - Vzhledem k malé kapacitě tehdejších soutěžních speciálů byli konzumenti nuceni chodit konzumovat pěšky. Během přesunů mezi konzumačními body pak po svých posádkách většinou jen smutně koukali.
Automobilky se tehdy předháněly, odkud bude soutěž startovat. Hromadné foto před budovou Daimler - Motoren - Gesellschaft.
Šipkou označen tehdejší ředitel soutěže Hans Joachim Riha.
Ročník |
Rok |
Umístění a posádka | Vozidlo |
---|---|---|---|
x + 1. |
1998 |
1. Holler - Šimák 2. Fuchs - Kultová 3. Cekota - Cekotová |
BMW |
x + 2. |
1999 |
1. Cekota - Cekotová 2. Malá - Štěrbová 3. Myška - Šimánek |
VW ŠKODA TOYOTA |
x + 3. |
2000 |
1. Holler - Šimák 2. Havlík - Schovanec 3. Lebduška - Borovan |
BMW ŠKODA ŠKODA |
x + 4. |
2001 |
1. Hamar - Borovan 2. Heřbolt - Zdražilová 3. Platil - Platilová |
VW ŠKODA FORD |
x + 5. |
2002 |
1. Jankovec - Škopek 2. Vaněk - Šillerová 3. Bejvančický - Danko |
SUBARU ŠKODA SEAT |
x + 6. |
2003 |
1. Koňák - Sýkora 2. Prajzlerová - Vlček 3. Lebduška - Borovan |
RENAULT TWINGO VW PASSAT ŠKODA OCTAVIA |
x + 7. |
2004 |
1. Petrásek - Pšenička 2. Bejvančický - Danko 3. Hájek - Neklapilová |
VW GOLF SEAT CORDOBA ŠKODA OCTAVIA |
x + 8. |
2005 |
1. Heřbolt - Jůza 2. Petrásek - Pšenička 3. Fabián - Stejskal |
ŠKODA OCTAVIA VW GOLF OPEL CORSA |
x + 9. |
2006 |
1. Lenoch - Polívková 2. Prajzlerová - Vlček 3. Lenfeld - Šillerová |
HONDA ACCORD FORD MONDEO FORD MONDEO |
x + 10. |
2007 |
1. Čada - Gemperle 2. Janda - Šillerová 3. Tůma - Skalická |
FORD MONDEO OPEL VECTRA MAZDA 323 |
x + 11. |
2008 |
1. Čada - Gemperle 2. Fuchs - Vlček 3. Ptáčník - Zedník |
FORD MONDEO BMW 525D ŠKODA OCTAVIA |
x + 12. |
2009 |
1. Čanda - Hronová 2. Vizi - Novák 3. Kop - Lenfeld |
CITROEN BX TRABANT 601S COMBI DE LUXE ŠKODA OCTAVIA |
x + 13. |
2010 |
1. Čada - Gemperle 2. Šimůnek - Tadrová 3. Holler - Šimák |
FORD MONDEO VOLVO 360 BMW |
x + 14. |
2011 |
1. Vizi - Novák 2. Maňoušek - Kroulík 3. Kovanda - Thér |
TRABANT 601S COMBI DE LUXE FIAT MAREA CHEVROLET |
x + 15. |
2012 |
1. Douček - Novák 2. Lisá - Polišenský 3. Holler - Šimák |
SUZUKI RENAULT CLIO VW GOLF |
x + 16. |
2013 |
1. Šeda - Pavlík 2. Hron - Hronová 3. Ptáčník - Ptáčníková |
FORD GALAXY RENAULT ESPACE CITROEN C4 GRAND PICASSO |
Motto: " Není důležité zvítězit, ale vyhrát ! " (Olda Hájek)